donderdag 27 januari 2011

De ridder wordt separaat verkocht (18 juni 2008)

In een zoektocht naar witte paarden en blauwe ridders stuitte ik op de website van Eurekakids op de volgende afbeelding: 


"Paard van blauwe kruisridder" stond erbij. Het plaatje is dus enigszins misleidend, want pas als je goed leest zie je dat het slechts om het paard gaat.
De vervolgtekst daaronder is echter redelijk duidelijk: "Speelfiguur om 1000 en 1 avonturen mee te beleven. Gemaakt van goede kwaliteit. Afmeting ongeveer 7 cm. (de ridder wordt separaat verkocht)".
Ook al zet ik mijn vraagtekens bij het "gemaakt van goede kwaliteit". Maar goed, niet muggeziften.

De ridder wordt dus separaat verkocht. Arme ridder. Want wat is een ridder zonder paard.

In mijn zoektocht naar witte paarden en blauwe ridders stuitte ik ook - vanzelfsprekend - op "Der blaue Reiter", het beroemde schilderij uit 1903 van Wassily Kandinsky. Het stamt van voor zijn "abstracte" periode en werd het symbool voor een groep Zuidduitse en Oostenrijkse expressionisten uit het begin van de vorige eeuw.
Ik vroeg me af, als Kandinsky nu vandaag de dag voor Eurekakids gewerkt zou hebben, zou zijn schilderij er dan zo uitgezien hebben?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten